3T-Docentroute
Het 3T-Onderwijstransfertraject (kortweg 3T-Traject) is een éénjarig specialistisch onderwijstraject. Gericht op de transfer van jou als professional van buiten het onderwijs – zogeheten Zij-Instromer- naar het beroep van MBO- docent. Dat kan zijn MBO-Docent Beroepsvakken of Docent AVO-Vakken , vooral Nederlands, Engels of Wiskunde.
(AVO: Algemeen Vormend Onderwijs).
Toelating
Voor toelating Docent Beroepsvakken is een diploma afgeronde HBO-opleiding vereist of een (gecertificeerd) aantoonbaar HBO denk/werk-niveau.
Voor AVO- Docent geldt als voorwaarde voor toelating een met diploma afgeronde HBO-opleiding . Daarnaast moet aangetoond worden dat je voor het desbetreffende vak over voldoende vooropleiding en/of kennis beschikt.
Voor beide richtingen is tevens 3 jaar relevante werkervaring vereist.
3T: Testing Training Teaching
3T staat niet alleen voor Transfer To Teaching maar refereert ook aan de opbouw van het traject in 3 ‘T-fasen’:
Fase T1: Testing
Fase T2: Training
Fase T3: Teaching
Fase T1: Testing
Kwalificerende Intake
De Kwalificerende Intake is een persoonlijk onderhoud met 3T-Professionals en/of MBO-Teamleider voor screening van je persoonlijkeid, CV en je Verwachtingen/Ambities.
Op basis van de bevindingen krijg je tijdens de Kwalificerende Intake een advies mbt toelaatbaarheid, geschiktheid en een indicatie van je slagingskansen voor toekomstig docentschap in een bepaald onderwijstype en vakgebied.
Fase T2: Training
Theorie in de Praktijk
De tweede ‘T’ staat voor Training. In deze fase T2 ‘Training’ vindt de theoretische scholing plaats in pedagogische en didactische vaardigheden. Want geen misverstand : doceren is een vak. Een vak dat niet alleen vakexpertise vereist maar ook pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden. De theoretische scholing wordt aangeboden middels een Blended Learning Programma. Je krijgt fysiek klassikaal onderwijs én virtueel onderwijs via de Virtual Classroom (VCC).
T3: Teaching
Praktijk in de Theorie
De T3- fase Teaching omvat het zgn Werkplekleren. Deze fase is dan ook gericht op het opdoen van ervaring in de onderwijspraktijk. Daarvoor ga je een stage/werkervaringstraject op een MBO-school doorlopen. Zo kun je meerdere docent-rollen verkennen, verschillende onderwijsvormen toepassen en in contact komen met diverse groepen studenten/leerlingen. Aldus verken je jouw mogelijkheden en beperkingen, specifieke talenten én je valkuilen.
Gedurende het gehele cursustraject bespreek je continu je bevindingen en ervaringen op de werkplek met medecursisten en cursusdocent.
Programma /Studiebelasting
Het totale 3T-Traject kent een looptijd van één jaar met een studiebelasting van gemiddeld 3-3,5 dag per week op een schooljaar van 41 weken.
Afsluiting
Tijdens het 3T-Traject leg je een portfolio aan waarin je ontwikkeling op pedagogisch – didactisch terrein is vastgelegd. Dit portfolio vormt het centrale beoordelingsdocument in de afsluiting van het 3T-Traject. Aan het einde van het traject wordt je portfolio gewaardeerd in PE-Punten (Persoonlijke Educatie Punten).
Extern Assessment / Bekwaamheidsassessment
Bij het behalen van 70 PE-Punten komt je portfolio in aanmerking voor het afsluitend Bekwaamheidsassessment. Dit bekwaamheidsassessment wordt afgenomen door Certificerende Instelling, ic een Hogeschool.
Je krijgt van het 3T-Traject alle ondersteuning, begeleiding en planning van dit Bekwaamheidsassessment.
Diplomering
Diplomering vindt plaats op basis van het Bekwaamheidsassessment zoals afgenomen door de certificerende instelling . Als je conform het Bekwaamheidsassessment voldoet aan alle diplomeringseisen zoals gesteld door de certificerende instelling ontvang je het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG).
Het PDG is een wettelijk geborgd diploma, zoals bedoeld in artikel 4.2.3 lid 3 onder a van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB). Het PDG kwalificeert direct voor MBO- Docent in een Beroepsvak.
Voor AVO-Docent Nederlands, Engels of Wiskunde biedt het PDG een gecertificeerd startdocument dat een verkorting van de vervolgopleiding (Lerarenopleiding) mogelijk maakt.